Skip links

Djoser

De stand van reisorganisatie Djoser tijdens de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht is al jaren een trekpleister van jewelste. Het is een levensgrote kijkdoos van vijftig bij twaalf meter, waarbinnen bezoekers door een straat lopen die hen van het ene continent naar het andere brengt. Het ene moment snuif je de uitnodigende geuren op van een etenskarretje in een Vietnamees steegje, dan sta je op een Cubaans pleintje waar vrolijke salsamuziek klinkt en weer even verderop waan je je op de markt van Marrakech waar honderden snuisterijen staan uitgestald. De belevingswereld waar je doorheen loopt, is tot in het kleinste detail zó natuurgetrouw nagebootst en uitgelicht, dat je je al op het vakantieadres waant en het liefst zo snel mogelijk het vliegtuig instapt; op weg naar die droombestemming.

“Decor, kleur en licht vinden wij heel belangrijk om de sfeer en emotie van reizen over te brengen. Net als mensen, eten, geuren en geluid,” vertelt Herman van der Velde van Djoser, het bedrijf dat honderden groepsreizen verzorgt naar ruim honderd bestemmingen wereldwijd. Djoser staat voor ‘de wereld ontdekken’ en ‘een andere manier van reizen’.

Voor het decor en sfeerlicht werkt Djoser al sinds jaar en dag samen met Mooi Design en Improve. Niet alleen voor de stand tijdens de Vakantiebeurs medio januari, ook tijdens de Informatiedagen van Djoser eind januari. Dan wordt de hele Pieterskerk in Leiden omgetoverd tot één grote wereld van beleving. Herman van der Velde: “In de Pieterskerk heb je te maken met constant wisselend daglicht. Onze leveranciers weten dat altijd weer op te lossen. Kwestie van vakmanschap en van een jarenlange samenwerking. Wist je overigens dat daglicht in sommige landen anders is? In Nieuw-Zeeland en op Cuba bijvoorbeeld heb je geweldig helder licht. Dat merk je als je veel reist.“

Beurzen

De uitdaging op elke beurs of presentatie is de bezoekers te vangen en met hen in gesprek te raken. Bewegend beeld en licht zijn daarbij krachtige middelen. De verleiding om naar binnen te stappen wordt des te groter als het beeld je als het ware omarmt of de gebruikelijke rechthoekige kaders verlaat. Nieuwsgierig stapt men over de spreekwoordelijke drempel en een gesprek komt dan snel op gang.