Skip links

Cabinet of Wonders

“Een muurbloempje dat de aandacht trekt, ondanks het spektakel op de levendige dansvloer. Improve viel tijdens de internationale vakbeurs ISE op met een stand van licht”, schreef journalist Edwin Nunnink in blad Expovisie.

“Er uitspringen op een beurs als Integrated Systems Europe, kortweg ISE, is een prestatie van formaat. De internationale vakbeurs voor de audiovisuele industrie, die elk jaar de RAI vrijwel volledig vult, biedt een kakofonie van groot, groter, grootste beeldschermen als onderdeel van imposante stands. En toch valt deze stand direct op, ondanks dat hij grotendeels aan het zicht wordt onttrokken door het paviljoen van Microsoft.”

De wand van de stand is volledig gedecoreerd door 3D-projectie en special effects, waardoor die zich uit het verdomhoekje onttrekt. Door het licht, door de variatie in het beeld en door de beweging binnen het beeld. Een laadje in een boekenwand gaat open en dicht, met op dat laadje weer een andere afbeelding. En voor die imposante achterwand staan een tafeltje en enkele stoelen met daarop drie mensen in gesprek. Het geheel vormt een surrealistisch tafereel.”

Met het geprojecteerde Cabinet of Wonders toonde Improve haar specialisme – het ontwerpen en uitvoeren van geïntegreerde licht- en beeldconcepten.

Op de vraag van Edwin Nunnink of Improve een tip heeft voor wie zelf projectie en videopmapping een hoofdrol wil geven in zijn of haar beursstand, noteerde hij in Expovisie het volgende antwoord:

“Ga dan niet eerst naar de standbouwer om ons daarna te vragen of we nog iets met projectie te doen. Ga het ook niet gelijk zelf invullen. Wij hebben goede ervaringen met projecten waarbij we samen met de standbouwer naar de klant zijn gegaan. Dan kom je tot de beste oplossingen en voorkom je problemen, zoals dat men gaasdoek gebruikt voor het plafond, waardoor wij er niet op kunnen projecteren. Hetzelfde met de verlichting van de stand. Je ziet vaak dat licht en video met elkaar in gevecht zijn.”

Beurzen

De uitdaging op elke beurs of presentatie is de bezoekers te vangen en met hen in gesprek te raken. Bewegend beeld en licht zijn daarbij krachtige middelen. De verleiding om naar binnen te stappen wordt des te groter als het beeld je als het ware omarmt of de gebruikelijke rechthoekige kaders verlaat. Nieuwsgierig stapt men over de spreekwoordelijke drempel en een gesprek komt dan snel op gang.